top of page
חיפוש

רק רציתי להוציא ספר...

עודכן: 9 בינו׳ 2020

הפוסט מוקדש לכל מי שמעוניין להוציא ספר, בו נדבר על אחד מהשלבים ביצירת ספר כיוון שרבים הם, אז רק נציין את השלבים לקבל תמונה רחבה. אני בעצמי לא מכירה את כולם, היות שעוד לא הוצאתי ספר משלי. אבל ממה ששמעתי מסבבי זה לא סתם משול ל"חבלי לידה". אלו השלבים העיקריים בהיווצרותו: 1. שלב הרעיון- גיבוש הסיפור 2. כתיבת הסיפור 3. התייעצות עם מומחים בתחום הספר (אם יש צורך בזה, למשל תוכן חינוכי). 4. הספר עובר עריכה לשונית ותוכנית (מלשון תוכן), לפעמים יותר מ3 פעמים. 5. גרפיקה- שלב ראשוני, חלוקת עמודים ועימוד 6. איור (במקרה שזה נצרך) 7. שלב משני בגרפיקה- כל הפינישים עם הכריכה וכל העיצוב. 8. דפוס- נסיונות, הדפסה 9. הפצה! ושיווק.

תנסו לדמיין רק כמה זמן לוקח כל שלב, כמה משאבים נפשיים ופיזיים זה צורך... נכון נשמע כמו היווצרות עובר שאח"כ יצא לאוויר העולם? אז כדאי להכיר את השלבים ולהתכונן אליהם, להתייעץ לפני עם אנשים שהוציאו ספר, לראות מה זה דורש, סיכויים מול סיכונים וכד'. כמו שאישה לפני הלידה תלך ותברר מקום לידה, קורסי הכנה לקראת, עגלה ואביזרים טובים ונוחים לקראת הוולד... 👶

אני אתעקב על שלב האיור, ואתן מבט מהזווית שלי, היות שזה המקצוע שלי. אני יכולה לומר לכם- הלקוחות, מה ההמלצות שלי ואיך לעבור את שלב האיור כמה שיותר בנחת ורוגע נפשי. א. הדבר הראשון והעיקרי שנצרך לאיור זה מיקוד! - מה זה אומר? זה אומר שברור לכם מה אתם רוצים שהציור יעביר, מה הוא יכלול, איך הדמויות נראות, התחושות והרצונות שלהן, מה האווירה של הסיפור, זמן ההתרחשות, אתם מדמיינים כל "סצנה וסצנה*". ואז אתם באים למאייר/ת עם רשימה של כל עמוד ועמוד ובה יופיעו כל הפרטים שמיקדתם לעצמכם. סביר להניח שתתקלו בסוגים שונים של מאיירים, חלקם יעשו בדיוק מה שתרצו, חלקם ישתפו אתכם בחוות דעתם המקצועית כדי למטב את הספר שלכם. יש לבדוק טוב לפני בחירת המאייר/ת, להסתכל בתיקי העבודות, לבחון סגנונות שונים, לראות שזה תואם לכם ולמה שאתם צריכים לספר. כדי שלא יהיו לכם הפתעות או חוסר תיאום למה שעלה בדמיונכם. לאחר שבחרתם לכם מי שיאייר לכם, ב. הדבר שני, גם כן חשוב [לא פחות!], לבוא ביחס של שותפות עם המאייר/ת, כלומר, להיות ממקום שמצד אחד יש לכם את העמדה שלכם עם הרעיונות שגיבשתם, אך מצד שני עם גמישות והכלת עצות המאייר. יחס הדדי נעים ולא של מעסיק ומעביד- הסיכוי שתצרו עוד ספרים עם מאייר ביחס כזה עלול להיות חד פעמי. ג. לבוא ממקום מכבד וכמובן לתת תשלום בזמן! גם בשבילכם, אתם תראו תפוקה טובה יותר של המאייר, ציורים "ירוצו" מה שנקרא. וגם למאייר, שהוא גם כמוכם אדם, שצריך את זה לפרנסת ביתו, ואין שום סיבה שלא יקבל את תגמולו בזמן. ד. יש לוודא שהמאייר/ת מסכמים איתכם חוזה, יש בזה כמה ייתרונות: 1. ככה היצירה שלכם מוגנת מבחינה חוקית. 2. ככה הכל ברור לפני העבודה - זה תאום ציפיות בסיסי שיאפשר ליצירה להתקיים. 3. זה מראה על רצינות המאייר שבחרתם. כדאי תמיד לעשות תיאום ציפיות עם כל גורם בכל שלב, ובאיור בפרט, כי זה החלק הארוך והמשמעותי ביצירת ספר. ה. הציור הוא מה שנותן את החיות של הכתוב וגם מעבר לו, לכן, יש לשים לב שהציורים ימשכו כמה שיותר וייצרו עניין לצופה. זאת תוכלו לבדוק בקרב בני משפחתכם או השכנים. זה אומר שהעבודה טובה מאוד אם כולם מרותקים לציור, שחוזרים שוב ושוב לספר ומגלים בו דברים שלא ראו קודם. סימן שהמאייר/ת עשת/ה עבודה טובה. ובכן אסיים כאן לפרק זה, יש עוד הרבה מה להרחיב על כל סעיף ומעבר, בע"ה בפרק הבא 😉 כמובן שיותר מאשמח שתכתבו לי היערות, הארות ושאלות בנושא, ניתן לשלוח לי במייל: tle.staa02@gmail.com היו שלום!

 

* סצנה= תרחיש, המהווה חלק בפני עצמו בעלילה.


84 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Let's play!

לוגו העסק ציור עם לב
bottom of page