top of page
חיפוש

וקטור או וקטורי העיקר שיהיה ויקטורי

עודכן: 23 בנוב׳ 2020

לא פעם שמאיירים שואלים את עצמם מה היא שיכבה וקטורית ולמה היא משמשת? מה ההבדל בינה לבין שכבה רגילה, ומתי נכון וכדאי להשתמש בה? לכן הפעם החלטתי לכתוב ולאסוף לכאן מידע מרוכז בעיניין. במאמר זה נעסוק בשכבה וקטורית, אשמח גם שתשלחו שאלות שאוכל לרכז אותן ולראות למה להתייחס.

המאמר בנוי על ניסיון אישי ושיטוט באינטרנט בדיונים על שכבה וקטורית ועוד.

ננסה לעמוד על יתרונותיה מול חסרונותיה, וכן לעומת שכבת ראסטר (הרגילה).

התחלנו לפרט חלק מהתנהגויות השכבה בפוסטים על קו צבעוני, אבל נזכיר כאן שוב בשביל הסדר הטוב...

כחלק מהבירור נבדוק את פעילות הכלים הבאים:

* מברשות

*מחק

*כלי מילוי צבע

*כלים נוספים ששימושם מיועד רק לוקטור.


אבל לפני שנרחיב על הכלים, נשאלת השאלה מה זו שכבה וקטורית?

ומה ההבדל בינה לשכבת ראסטר? אז רגע של מידע בנימה מטמתית, תחזיקו ראש, זה קצר ופשוט להבין, ואם לא, אל דאגה- התמונות ימחישו ביתר קלות את המשמעות.


בניגוד לתמונות JPEG, GIF ותמונות BMP, גרפיקה וקטורית אינה מורכבת מרשת של פיקסלים, אלא היא מורכבת מנתיבים המוגדרים על ידי נקודת התחלה וסיום, יחד עם נקודות, עקומות וזוויות אחרות לאורך הדרך.

נתיב יכול להיות קו, ריבוע, משולש או צורה מפותלת.

ניתן להשתמש בנתיבים אלה ליצירת רישומים פשוטים או דיאגרמות מורכבות. הנתיבים אף משמשים להגדרת תווים של גופנים- ספציפיים. כלומר הם מתוכנתים באופן מתמטי מדוייק.

מכיוון שתמונות המבוססות על גרפיקות וקטוריות אינן מורכבות ממספר ספציפי של נקודות, ניתן לקבוע אותן בגודל גדול יותר ולא לאבד שום איכות תמונה.

לעומת זאת, אם מגדילים בגרפיקה ראסטרית (מבוססת רשת פיקסלים)תמונה- זה ייראה כמו ערימת בלוקים, קוביות או פשוט "מפוקסל", מה שאומר שאיבדנו את איכות התמונה בהגדלה, זה מוגבל יותר.


בגרפיקה וקטורית, הקצוות של כל אובייקט בתוך הגרפיקה נשארים חלקים ונקיים, לא משנה כמה נגדיל תצוגה, מה יהיה משקל הקובץ וכמה נוסיף אלמנטים לגרפיקה. וזה הופך את הגרפיקה הוקטורית לאידיאלית עבור סמלי לוגו, שיכולים להיות קטנים מספיק בכדי להופיע בכרטיס ביקור, ובנוסף ניתן גם להשתמש לקנה מידה גדול כמו למילוי שלטי- חוצות.

סוגים נפוצים של גרפיקה וקטורית כוללים קבצי Adobe -Illustrator,

.Macromedia Freehand וקבצי EPS

הרבה אנימציות (כגון תוכנת פלאש או בשמה העדכני אנימייט), משתמשות גם בגרפיקה וקטורית, מכיוון שהם משתנים בקנה מידה טוב יותר ולרוב תופסים פחות מקום מתמונות מפת סיביות [1]. הרגשתם שקראתם סינית? זה בסדר, בהמשך וע"י ההמחשות הדברים יתבהרו בע"ה. אם נפשט את האמור לעיל, שכבת וקטור נראית לעין לגמרי כמו שכבה רגילה אבל מתנהגת לגמרי שונה.

מה הכוונה שונה? שכבות וקטור משתמשות באלגוריתמים מתמטיים במקום בפיקסלים כדי להגדיר את העבודה (הקווים/הצורות), כלומר שיהיה ניתן "לערוך" את הקווים בשכבה זו. בתוכנת Clip Studio Pint הקו בשכבת וקטור יראה מפוקסל בדיוק כמו בשכבת ראסטר (רגילה). עם זאת, הקו המצויר ייווצר על ידי עקומת וקטור - רצף של נקודות המחוברות בקו.

שכבת הווקטור רושמת את המיקום של נקודות זו במרחב שטח העבודה (הציור), והיא תצייר את הפיקסלים שמעליה. כך שנוכל לסדר את הנקודות, להזיז ולערוך אותן מבלי לאבד כל רזולוציה ברישום, מכיוון שהעקומה תחושב מחדש ותצוייר מחדש בכל פעם שנעשה עריכה. נוכל תמיד לסדר ולערוך את הנקודות בכל זמן לפי הצורך, ובכך לדייק את הציור שלנו מבלי להשתמש ללא סיבה מוצדקת ב Ctrl+Z.

אנחנו יכולים גם להחיל אפקטים של קו שונה על העקומה, ביכולת לשנות את העובי, את הצבע או את מרקם הקו.

אם הרזולוציה של התמונה מוגברת, עקומות הווקטור יעדכנו את מספר הפיקסלים על המסך, ויעניקו תמיד רזולוציה גבוהה. החיסרון של עקומות וקטוריות הוא- שאם משתמשים בהן לצביעה והצללה, הם ייצרו מספר רב של נקודות, מה שהופך את הקובץ לגדול יותר ועיבוד המחשב יהיה קשה יותר. לכן, ההמלצה היא להישתמש בשכבת וקטור עבור אינק בלבד. איכות הווקטור של הקווים תאפשר לאינק להיות תמיד ברזולוציה הגבוהה ביותר, גם אם נשנה את גודל הקובץ. דבר חשוב לדעת הוא שניתן להפוך שכבות Raster לשכבת Vector. לאחר השלמת שלב האינק של הציור שלנו, אם אנו מרגישים שלא נצטרך לערוך את העקומות יותר, נוכל לעשות ראסטר על השכבה על ידי לחיצה ימנית בעכבר על אותה שכבה ובחירה ב- Rasterize. פעולה זו תמחק את כל מאפייני עקומות הווקטור ותהפוך את השכבה עם מאפיינים ופיקסלים כפי שבשכבת ראסטר.

ניתן גם הפוך- להפוך שכבת Raster לשכבת Vector.



חשוב להיזהר בעת השימוש בגישה זו ( הפיכת ראסטר לוקטור), כיוון שהיא תיצור קווים מבולגנים מלאים בנקודות וקטוריות, שיפרו את הסדר והניקיון של עקומות הווקטור המצוירות ביד[2]. אחרי הפיכת ראסטר לייר לוקטור לייר.

לעומת ציור ישירות על וקטור לייר.


אז זיכרו! ראסטר לייר טוב לצביעה ווקטור לייר טוב בשביל האינקינג. בפוסט הבא נראה איך כל זה בא לידי ביטוי תוך כדי עבודה, נסקור את הכלים כאמור בתחילת פוסט זה, אז תהיו בקשב ולהשתמע!

נ.ב. מזכירה שוב, אם יש לכם שאלות זה הזמן לשלוח ובע"ה אעשה כמיטב יכולתי להתייחס אליהן בפוסטים הבאים.

 

[1] תורגם ועובד מתוך מאמר באתר- tachterms.com למאמר- https://techterms.com/definition/vectorgraphic

[2] תורגם ועובד מתוך האתר- tutorials.sama-sama-studio.com קישור למאמר- http://tutorials.sama-sama-studio.com/what-is-a-vector-layer/



116 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
לוגו העסק ציור עם לב
bottom of page